Kävelylenkille Kuntoa Kohottamaan

Mikä voi olla parempaa, kuin kaunis syksyinen ilta, kirpeä hieman fermentoituneiden omenoiden ja mädäntyvien lehtien tuoksu huumaa ja sekoittuu tuulen tuomaan kylmään syksyn perinteiseen rapeuteen. Laitat korvanapit korvillesi, kuuntelet lempimusiikkiasi, olet pukeutunut tarpeeksi lämpimästi ja et tunne kylmyyttä. Kävelet rauhallisesti kauniin puiston läpi samalla katsellen muiden ihmisten arkista menoa. Lapsi leikkii vanhempansa kanssa leikkipuistossa, jonka ohi kävelet.

He nauravat ja ilakoivat ja hymy tarttuu sinuunkin. Ohitsesi pyyhältää kiireinen polkupyöräilijä, joka pistää sinut miettimään kuinka kivaa on kun ei tarvitse kiirehtiä. Vastaan kävelee koira ulkoiluttaja, jolla on maailman suloisin pieni labradorinnoutajan pentu, joka temmeltää ympärilläsi. Vaihdat kuulumiset onnellisen uuden koiran omistajan kanssa ennen kuin jatkat matkaasi. Erilaisia tapahtumia katsellen kävelet hieman reippaammin, tunnen kuinka keuhkosi täyttyvät tuoreella ilmalla ja veresi alkaa virtaamaan lämmittäen lisää raajojasi. Tunnet sydämen sykkeen nousevan ja pienen hyvän punan nousevan kasvoillesi. Ja samalla voit uppoutua syvälle omiin mietteisiin ja ajatuksiin, kuunnella itseäsi. Keskustella ja tunnustella missä mennään. Kävelylenkki on miellyttävää, terapeuttista ja puhdistavaa. Se pistää mielen tuulettumaan ja kehon puhdistumaan. Kävely sopii lähes kaikille ja kaiken tasoisille kuntoilijoille.

Mitä mukaan lenkille?

Kävelylenkki on helppo tehdä, sillä mitään isompaa tavarahankintaa ei tarvitse tehdä. Hyvät lenkkeily kengät auttavat kuitenkin paljon, sillä astuminen paranee ja jalkapohjat tuki auttaa ettei jalat mene kipeäksi. Askeleisiin kannattaa kiinnittää muutenkin huomiota. Kun askelma on tasainen ja jalka liikkuu jouhevasti ja tukea saadaan myös käsien liikkeestä että vatsalihaksista, saadaan kävelyn koko kapasiteetti irti koko kehon treeniksi. Jos olet tottunut löntystämään tai laahaamaan jalkojasi maata vasten, jätä nämä suosiolla pois lenkiltäsi. Askelvirhe voi myös tehdä kävelystä epämiellyttävää, jos askelletaan väärin voi kehossa tulla ongelmia esimerkiksi polveen sattuvan toistuvan asentovirheen tuoma isku voi pitkällä tähtäimellä aiheuttaa kipua tai jopa ongelmia polvessa. Hyvät kengät ja jo aikaisemmin on tutkittu tai löydetty jonkinlaisia ongelmia tai asentovirheitä, käynti fysioterapiassa kerran tai kaksi voi auttaa löytämään oikean kävelytekniikan. Hyvien kenkien lisäksi ulkoiluvaatetus kannattaa miettiä kuntoon.

Mitä mukaan lenkille?

Veden ja tuulenkestävä pukeutuminen on hyvä säällä kuin säällä jos kesähelteitä ei lasketa. Se alla hengittävät alusvaatteet tai aluskerrasto siirtää hien pois iholta ja ei tee sitä kautta ihoasi märäksi tai kosteaksi, jonka seurauksena helposti sairastu tai tulee kylmä jos kävely ajoittuu loppusyksyyn talveen tai alkukevääseen. Pipo, hansikkaat ja urheilusukat ulkokerraston lisäksi ja turvallisuuden vuoksi hyvät heijastimet, jotka näkyvät joka suunnasta ovat tarpeen. Näin voit aina luottaa, että olet turvallisesti liikkeellä vaikka joutuisitkin ohittamaan auto tien tai kulkemaan liikenteen vieressä. Musiikilla kävelylenkeistä saa paljon irti. Toisille sopii paremmin kuulokkeet, jotka peittävät koko korvan ja toisille taas nappikuulokkeet korvien sisälle. Kuulokkeita on kaikenlaisia. On langattomia ja langallisia ja pulssin mittaavia kuin myös jopa lenkillä ohjaavia kuulokkeita. Tärkeintä on, että saat omista kuulokkeistasi juuri sen irti mitä tarvitset. Musiikki yhdistettynä liikuntaan voi toimia hyvinkin terapeuttisena kokemuksena, siksi on tärkeää, että musiikki on innostavaa ja inspiroivaa. Monet käsittelevät omia tuntemuksiaan musiikin kautta ja jo musiikki syöksee syvemmälle omiin negatiivisiin ajatuksiin, on syytä miettiä jos musiikkia muuttaisi lenkkien ajaksi. Myös äänikirjat voivat pitää seuraa lenkillä. Myös ihan ympäristön äänistä nauttimalla voi lenkin aloittaa ja mikä parempi, jos hyvää keskusteluseuraakin saisi yhteisille kävelylenkeille mukaan.

 

Comments are closed.