Liikuntaa Lomamatkalla

Monenkaan mieleen ei tule ensimmäisenä harrastaa kuntoilua loma-matkalla. Mielessä pyörivät etelän matkojen rantabaarit ja pitkät auringon-otto sessiot neljän tähden hotellin uima-altaalla. Mutta peruskuntoilija haluaa ylläpitää kuntoansa myös varsinkin pidemmällä lomalla ja myös henkilö joka ei ehdi tai mielenkiinnon puutteen vuoksi halua harrastaa liikuntaa arkioloissa voi saada liikunnan ilon takaisin aloittamalla kuntoilun lomalla kaikessa rauhassa muulta arkiselta menolta. Mikä voi olla parempaa kuin pitkät kävelyt uskomattoman kauniissa maisemassa jossakin aivan normaalista poikkeavassa jylhässä vuoristossa tai auringonlaskun aikaan rannalla kuumassa hietikossa meren pauhua katsellen. Lomalla myös pyörän vuokrauksella on muitakin kuin vain terveyshyötyjä. Polkupyörällä näkee paljon lyhyessä ajassa ja pystyy sisäistämään paljon enemmän loma matkan kohteesta kuin esimerkiksi autolla. Kävely on hyvästä, mutta kävellessä usein pystyy kartoittamaan paljon pienemmän alueen kuin esimerkiksi pyörällä. Kuulet paikallisten elämää, haistat ruokien ja erilaisten paikallisten maisemien eri tuoksut, saan aurinkoa ja pystyt pysähtymään koska haluat. Voit maistaa lasin tai kaksi viiniä, ilman miettimistä autolla ajoa. Tästä syystä pyöräily on hyvä keino taittaa matkaa lomalla. Etkä myöskään joudu taistelemaan auton kanssa etsiessäsi sopivaa parkkipaikkaa. Polkupyörä on myös budjetti ystävällinen.

Muita liikunnan muotoja lomalla

Monet vesiaktiviteetit ovat erittäin liikunnallisia. Vesipedot useita huomaavatkin, että uima-altaalla vietetty päivä olikin puoliksi vahingossa liikunnallinen vaikka se ei siltä tuntunutkaan. Samoin meren äärellä viettäneenä, kokee usein lihasten olevan illalla arat kaikesta siitä hiekalla temmeltämisestä sekä uimisesta. Kaikenlainen vesiliikunta lämpimän tai vilvoittavan meren äärellä hellii kehoa ja mieltä. Vain vartin kestoinen uiminen voi riittää ja peruskuntoiselle onkin jo varteenotettava liikunnan muoto, sillä uiminen kehittää kaikkea lihaksistosta liikkuvuuteen. Loma-matkaa ei siis tarvitse viettää vain kuntoillen, kun jo pienet liikunnan ilot voivat saada suuria muutoksia aikaan. Ota siis tavaksesi aamulla käydä pienellä uinti-lenkillä tai hakemassa tuoretta leipää kävellen lähikaupasta samalla kiertäen paikallisen aamutorin. Kulttuurillisen elämyksen lisäksi kehosi kiittää! Lämpimissä maissa voi olla hankala harrastaa vaativampaa liikuntaa jos oma keho ei ole tottunut kuumuuteen tai auringon porotukseen ja siksi kaikenlainen liikunta uudessa ympäristössä täytyykin aloittaa hiljalleen ja omia rajoja kuunnellen. Jo pienien portaiden nouseminen koko päivän auringossa vietettyjen ranta hetkien jälkeen voi olla tuskallista. Varsinkin kun kuvioon vielä lisätään pienoinen nestehukka, suolojen puute ja nälkä. Uudessa ympäristössä siis kannattaa antaa omalle keholle aikaa ja kuunnella sitä tarkasti.

Elämykselliset liikuntamuodot

Muun muassa ratsastus kokemattomalle tai kokeneellekin on haastava liikuntamuoto. Sen kokeilu ja ratsastus auringonlaskussa on enemmänkin elämys kuin liikuntaa. Mietithän siis lomaasi varten jo valmiiksi sellaisia elämyksiä, joissa vähän kuin vahingossa tulee harrastettua liikuntaa. Golf, uinti, kaupunki kävelyretket, vuorelle kiipeäminen katsomaan maisemia ynnä muut mukavat lomatekemiset ovat siis myös aktiivisia. Jos vaihtoehtoisesti voit maata koko päivän uima-altaalla, valitse sen sijasta kaunis luonnon keskellä tehty kävelyvaellus, jonka päämäärän on nähdä ja uida paikallisten suosimassa laguunissa. Tai lapsien kanssa vesi puistoon mentäessä, osta itsellesi elämysranneke hurjien liukumäkien kokeiluun mieluummin kuin että vain kauhulla odottelet heitä varjoisella nurmikolla reppu vahtina. Ota ilo irti lomastasi! Tee paljon asioita, mitä et voi tehdä kotona. Jos tarkoituksesi on vain maata hotellin altaalla drinkki kädessäsi, ota lomaa ja mene läheiseen kylpylään tekemään samaa. Valitse kohteeksi ulkomaat, silloin kun olet kiinnostunut näkemään ja kokemaan enemmän kuin vain cocktailin kädessäsi.

Muita liikunnan muotoja lomalla

 

Comments are closed.