Maastopyöräilyn perustekniikat osa 1

Oletko kiinnostunut maastopyöräilystä? Maastopyöräily ei vaadi välttämättä jyrkkiä rinteitä tai erikoisempia reittejä, vaan jo melkein millainen tahansa asfalttiteiden ulkopuolinen pyöräily palkitsee sinut raittiilla ulkoilmalla, loistavalla liikuntaharjoituksella ja tilanteen mukaan mahdollisesti myös pitkillä alamäkiajoilla ja maisemista nauttimisella. Maastopyöräily ei vaadi sen erikoisempia taitoja kuin maantiepyöräilykään. Tässä kaksiosaisessa artikkelissa esitellään muutamia perustekniikoita alkuun pääsemiseksi.

Vartalon neutraali asento ja valmiusasento

Yksi tärkeimmistä tekijöistä onnistuneessa maastopyöräilyssä on vartalon asento. Maastopyöräpolkujen pinnoilla on kiviä, juuria, oksia, hiekkaa ja mutaa. Vaihteleva maasto ja mahdolliset esteet ovat osa lajin hauskuutta, mutta ne saattavat olla pelottavia aloittelijoille. Oikea vartalon asento auttaa sinua pääsemään ohi hankalista polkuosuuksista. Vartalon asentoja on kaksi pääasentoa, neutraali ja valmiusasento. Kun ajat vähemmän tekniikka vaativilla väylillä, sinun kannattaa pysyä pyörän päällä neutraalissa asennossa. Näin pystyt liikkumaan eteenpäin tehokkaasti ja mukavasti sekä voit muuttaa asentoasi helposti valmistuaksesi enemmän tekniikkaa vaativalle väylälle siirtymiseen. Neutraalissa asennossa sinun täytyy pitää polkimet tasapainossa, kun et polje aktiivisesti, sekä taivuttaa hieman polviasi ja kyynärpäitäsi. Pidä etusormet tai etusormi ja keskisormi valmiina jarruilla koko ajan ja katseesi noin viiden metrin päässä. Älä katso siihen suuntaan, jonne et halua mennä, vaan suoraan menosuuntaasi. Kun polku muuttuu jyrkemmäksi tai kivisemmäksi, on aika vaihtaa valmiusasentoon, jota kutsutaan myös joskus hyökkäysasennoksi. Valmiusasennossa olet henkisesti ja fyysisesti valmiina ottamaan vastaan polun tekniset osuudet. Valmiusasennossa polkimesi ovat tasapainossa, polvet ja kyynärpäät jyrkästi taivutettuina ja kyynärpäät ylhäällä. Istu satulan takaosassa lantio siirrettynä taakse, selkäsi on suorassa ja lähes maaston kanssa samassa linjassa. Myös tässä asennossa on tärkeää pitää sormet koko ajan jarruilla ja katse noin viisi metriä edellä menosuuntaan.

Satulan säätäminen

Asentoa varten sinun täytyy säätää satula oikein, että se auttaa sinua pääsemään oikeaan asentoon nousuja ja laskuja varten. Nousuja varten sinun kannattaa säätää satula mahdollisimman tehokasta polkemista varten. Kun jalkasi on polkuasennon alaosassa, jalkasi pitäisi olla hieman taipuneena, niin että se on noin 80–90 prosenttia täydestä ojennuksesta. Tämä auttaa sinua polkemaan tehokkaasti ja voimakkaasti käyttämällä jalkojesi suuria lihaksia. Kun on aika lähteä laskuun, pudota satulaa noin 5–7,5 cm nousemista varten säätämästäsi asennosta. Satulan laskeminen laskee myös painopistettäsi, mikä antaa sinulle paremman hallinnan ja enemmän luottamusta jyrkkiin alamäkiin. Voi olla, että joudut kokeilemaan erilaisilla satulan korkeuksia löytääksesi sinulle parhaiten soveltuvan korkeuden.

Satulan säätäminen

Jarruttaminen

Jarruttaminen saattaa tuntua yksinkertaiselta, puristat vaan jarrukahvoja ja pyörän vauhti hiljentyy. Näin tapahtuu periaatteessa, mutta jarruttamisen opettelemisesta on paljon hyötyä, koska se tekee sinusta luottavaisemman kuskin ja koet siten pyöräilyn turvallisemmaksi. Jarruttamisen pitäisi aina olla johdonmukaista ja hallittua. Suurin osa jarrutuksen tehosta tulee etujarrusta, mutta pelkän etujarrun pohjaan vetäminen heittää sinut helposti tangon yli. Sen sijaan sinun kannattaa jarruttaa aluksi kevyesti molemmilla jarruilla ja välttää puristavia jarrutuksia renkaiden luisumisen välttämäiseksi.

Kun jarrutat, valmistaudu siirtämällä lantiosi taakse, pudottamalla kantapääsi alas ja pitämällä polvesi ja kyynärpääsi hieman taivutettuina. Tämä kehon asento auttaa sinua pysymään hallinnassa ja ajautumasta liian edessä olevaan asentoon pyörän päällä. Jos maastopyörässäsi on levyjarrut, pidä molemmat etusormesi jarrukahvoilla ja muut kolme sormea ohjaustangossa. Tämä antaa sinulle riittävästi jarrutusvoimaa ja hallintaa ajaessasi. Vannejarruilla voit käyttää kahta sormea jarrukahvoilla, sillä ne vaativat tyypillisesti enemmän voimaa jarrutukseen.

Comments are closed.