Maastopyöräilyn perustekniikat osa 2

Artikkelisarjan edellisessä osassa käsiteltiin jarrutuksen tekniikkaa, mutta lisäksi jarruttamisessa on tärkeää myös ajoitus. Kun lähestyt käännöstä, jarruta ennen kuin tulet käännökseen ja anna sen jälkeen liikevoimasi viedä sinut käännöksen läpi. Tämä antaa sinun keskittyä tekniikkaasi koko käännöksen ajan ja poistua siitä vauhdikkaasti. Liikevoima voi olla myös ystäväsi, kun nouset ja ylität esteitä polulla. Aloittelijat hidastavat yleensä aivan liikaa lähestyessään esteitä. Hallittu liikevoima voi auttaa sinua pääsemään helpommin läpi näistä polun hankalammista osioista.

Vaihteiden vaihtaminen

Koska useimmissa maastopyörissä on ainakin jonkun verran vaihteita ylös ja alas, on hyvä opetella vaihtamaan oman pyörän vaihteita oikealla tavalla. Oikea vaihteiden vaihtotapa ei pelkästään säästä pyörääsi ja varsinkin sen ketjuja sekä etu- ja takarattaita kulumiselta, vaan sen avulla pystyt liikkumaan tehokkaammin ylös ja alas mäkiä. Muista aina polkea vaihtaessasi vaihteita, sillä polkematta jättäminen voi vahingoittaa ja rikkoa ketjun. Aloittelevien pyöräilijöiden kannattaa harjoitella vaihtamaan vaihteita usein. Tämä kehittää lihasmuistia, jotta voit vaihtaa ylös ja alas tarvittaessa intuitiivisesti ja ajattelematta riippumatta siitä, oletko vaihtamassa kevyemmälle vai raskaammalle vaihteelle. Älä odota vaihteen vaihtamista siihen asti, että olet jo aloittanut jyrkän rinteen nousemisen. Vaihda vaihdetta aina ennen kuin ajat jyrkkään maastoon, koska näin pystyt pitämään yllä tasaisen poljentanopeuden parasta tehoa varten. Tämä myös ehkäisee kömpelöä vaihtamista rasituksen alla, mikä on raskasta vaihteille ja saattaa aiheuttaa ketjun tippumisen paikaltaan. Jos sinulla on vaikeuksia löytää oikeaa vaihdetta ajamallesi maastolle, pyri polkemaan mieluummin hieman liian kevyellä vaihteella kuin väkisin liian raskaalla. Toinen tärkeä sääntö on ketjun meneminen ristiin. Tämä aiheutuu, kun ketju joutuu venymään huonossa asennossa pieneltä eturattaalta pienelle rattaalle taakse, tai isolta takarattaalta isoimmalle eturattaalle. Tätä tapahtuu, kun eturattaita on kaksi tai kolme. Ketjun meneminen ristiin voi aiheuttaa ketjun putoamisen, minkä lisäksi se myös venyttää ketjua ajan kuluessa lyhentäen sen elinikää.

Kaatuminen pyörällä

Kukaan ei pidä pyörällä kaatumisesta, mutta jos harrastat maastopyöräilyä, näin luultavasti käy jossain vaiheessa. Kun putoat pyöräsi selästä, koeta pitää kätesi lähellä kehoasi. Vaikka vaistosi saattavat sanoa, että sinun pitäisi ottaa kaatuminen vastaan käsilläsi, tämä saattaa kuitenkin johtaa murtuneeseen ranteeseen tai solisluuhun. Kaatumisesta aiheutuvista vammoista yleisin on kolaus ylpeydelle. Nouse ylös ja kerää itsesi, ravista hiekat pois ja tarkista, ettet ole vahingoittunut. Tarkista sen jälkeen pyöräsi, josta on saattanut ehkä vääntyä satula tai ohjaustanko. Myös ketjut saattavat tippua herkästi kaatuessa. Tarkista myös jarrut ja vaihteet ennen kuin jatkat polkemista. Joskus poluilla pyörä saattaa tarvita pientä korjausta tai säätämistä, joten voi olla viisasta pitää mukanaan monityökalua ja pientä ensiapupakkausta omien naarmujen paikkaamiseen.

Poluilla toimiminen

Kun ajat poluilla, joudut väkisinkin jossain vaiheessa tiukempaan paikkaan. Jos joudut pahoihin uurteisiin polulla, älä vastustele pyörän luonnollista kulkua, vaan tee parhaasi päästäksesi eteenpäin. Mikäli tämä on mahdollista, ei ole mitään häpeällistä pysähtyä ja kävellä osuutta läpi. Käveleminen on täysin hyväksyttävä osa maastopyöräilyä. Monilla poluilla on pakollisia pyörän taluttamisosuuksia, jotka ovat liian vaikeita ajettavia sekä ylä- että alamäkiin.

Poluilla toimiminen

Maastopyöräilyä harrastetaan usein poluilla tai teillä, joilla on myös muita käyttäjiä, kuten patikoijia, mopoilijoita tai hevosella ratsastajia. Sinun tulee olla aina kohtelias ja vastuullinen pyöräilijä ja hallita pyöräsi kaikissa tilanteissa. Aja pelkästään pyöräilijöille tarkoitetuilla poluilla ja väistä aina vastaantulijoita oikealle tai pysähdy kokonaan ja taluta pyörääsi, jos polku on liian kapea. Anna muille polun käyttäjille tilaa eikä ystävällinen tervehdyskään ole kohdatessa pahitteeksi.

 

Comments are closed.