Palomies Testi Osa 1

Pyrkiessäsi palomieheksi, isossa roolissa on fysikaaliset testit, joilla testataan kestävyyttä, voimaa ja jaksamista rankoissa tilanteissa. Testi on brutaali, yhdellä virheellä on merkitystä ja yksikin virhe johtaa testin epäonnistumiseen. Sen lisäksi, että testi haastaa sinut fysikaalisesti on toki stressillä myös oma osuutensa testien onnistumiselle. Ryhmän antama paine, virheettömyys ja keskittyminen nousee avain asiaksi testeissä, sillä vahingoille tai keskittymiskyvyn herpaantumiselle ei anneta mitään varaa. Testi siis haastaa myös kykysi pistää kaikki peliin ja kehon hallinnan lisäksi mielenhallinta on tärkeä, jos testi halutaan läpäistä. Kyseinen palomies testi eroaa maittain ja paikkakunnittain, tämä testi on Espanjalainen versio testistä. Suomalaiset kuntotestit löydät tästä. Testissä on eri osioita. Testi tehdään teoriakokeiden jälkeen. Fysikaalisen testin osiot ovat viidessä osiossa.

Testi alkaa lotosta

Testissä viiden osuuden järjestystä ei voi ennakoida etukäteen. Viides testi on juoksutesti jokaiselle, ensimmäiset neljä arvotaan jokaiselle eli neljän osion järjestystä ei voi etukäteen tietää. Neljä muuta osiota on penkki punnerrus 60kg miehille, 40kg naisille. 5 kertaa nosto on viisi pistettä. Jos tämän osion kohdalla tulos jää alle viiden pisteen, et ole läpäisemässä testiä ja leikin voi jättää sikseen. 15 kertaa nosto vastaa 10 pistettä. Paras tulos on 15 nostoa ja ylitse tämän ei tarvitse tehdä. Nostot täytyy olla puhtaita ja rinnalta asti suoraksi. Jos liike jää vajaaksi, sitä ei lasketa. Rinnan päälle asetetaan pehmeä esine, johon liikkeen pitää osua, jotta se lasketaan puhtaaksi. Liike ei myöskään saa jäädä puolitiehen vaan käden, tai molempien käsien, täytyy suoristua kokonaan. Testissä rintalihakset, selkälihakset ja käden lihaksisto täytyy hallita ja räjähtävää voimaa pitää löytyä. Tämä on kuitenkin koko palomies testissä sanottu olevan helpoin osuus, sillä liikesarjassa ei ole mutkikkaita muistettavia asioita joissa voi mennä pieleen vaan testi on loppujen lopuksi melko yksinkertainen muistaa ja hoitaa kotiin huolella.

Testi alkaa lotosta

Toinen osuus on köyden nouseminen pelkillä käsilihaksilla. Istut lattialla, jalat suorina ja luvan jälkeen aloitat kiipeämisen. Miesten raja on kuusi metriä ja naisten raja kiipeämiselle on neljä metriä. Saat vain käyttää käsiäsi ja köyden on oltava aloitus asennossa jommallakummalla puolella kehoasi, ei jalkojen välissä. Jalat eivät saa koskea maahan kiipeämisen alun jälkeen. Köydessä on merkkipaalu mikä pitää ylittää käsillä. Kun testi on hyväksytty, saat luvan laskeutua. Laskeutua saat tavalla millä haluat, mutta käydessäsi ylhäällä köyden alle asetetaan samanlainen niin kutsuttu trampoliini mihin voit vain hypätä korkeuksista tai voit myös käyttää jalkoja laskeutumiseen. Tässä testissä on vain yksi raja ja köyttä voi lähteä nousemaan vain yhden kerran. Jos epäonnistut ensimmäisellä yrittämisellä, testi hylätään ja koko fysikaalinen koe epäonnistuu. Jalat eivät saa siis koskea maahan milloinkaan aloituksen jälkeen ja raja on ylitettävä käsillä ennen kuin lupa laskeutumiseen annetaan. Tekniikalla ensimmäiset muutama metri on hallittava pelkällä voimalla ja jalat vatsalihaksilla. Alun jälkeen kun muutama metri on kiivetty voit hallita ylös kipuamista hieman jalkojesi avulla. Tämä osuus on haastava keskivartalon ja käsien lihaksille ja vaatii ponnistusvoimaa koko selän ja käsien alueelta ja erittäin hyvää lihasten hallintaa vatsan alueelta. Pienikin kosketus lattiaan jaloilla antaa hylätyn tuloksen. Tämän jälkeen siirrytään testin ehkä haastavimpaan osuuteen, josta enemmän seuraavassa osassa.

 

Comments are closed.