Pyöräilyllä Kuntoon

Monesti kuntokuurin alkaessa ajatellaan, että pitää aloittaa jos jonkinlaista uutta harrastusta vanhojen olemassa olevien lisäksi ja lopulta koko kuntoilu jää siihen, sillä aika ei yksinkertaisesti riitä. Uudet kunto lajit vievät varsinkin alussa paljon aikaa ja uuden oppiminen vie myös henkistä kapasiteettia. Toki uuden aloittaminen on mukavaa, mutta sen ollessa mahdotonta elämäntilanteessa, jossa haetaan kunnon kohotusta, mutta aikaa tai jaksamista ei ole kuitenkaan isoihin muutoksiin, on pyöräily todella hyvä ja helppo keino tuoda päivittäiseen tekemiseen pientä kuntoremonttia ilman turhaa ajanvientiä!

Pyöräilyä voi harrastaa koska vaan missä vaan

Jos työmatkasi taittuu autolla, julkisilla kulkuvälineillä tai muulla moottoriajoneuvolla, matkan ollessa sopiva, voit yksinkertaisesti vain vaihtaa tuon matkan pyöräilyksi! Pyöräily usein ei vie lyhyeltä matkalta kuten kiireisessä keskustassa aikaa pois vaan jopa joissakin tilanteissa pääsee pyörällä työpaikalle nopeammin kuin muulla kulkuvälineellä! Erilaisia karttasovelluksia voi käyttää reitin hahmottamiseen ja katsoa sieltä, olisiko matka mahdollista taittaa pyörällä. Ensimmäisillä kerroilla kannattaa varata reilusti aikaa pyöräilyyn, varsinkin jos kokemusta itse pyöräilystä ei ole ja reitti ei ole tuttu. Pyöräily itsessään kuntoiluna voi olla rentoa pientä hölkän kaltaista liikuntaa, mutta siitä saa myös irti vaativampaa, kun pyöräillään lujaa ja esimerkiksi pystyasennossa. Mitä pidempää matkaa aiotaan pyörällä taittaa, sitä enemmän kannatta kiinnittää huomiota siihen, minkälaisen pyörän hankit.

Pyöräilyä voi harrastaa koska vaan missä vaan

Vaihteettomalla kaupunkipyörällä voi polkaista helposti vartin matkan, mutta kymmenien kilometrien matkalle kannattaa jo katsoa sellaista kulkuväliä, jolla matka taittuu jouhevammin. Huonolla tai itselle sopimattomalla pyörällä ei ole jatkuvassa käytössä hauska ja miellyttävä pyöräillä, jolloin liikunnasta voi tulla itselle epämiellyttävä kokemus ja pyöräily loppuukin varmasti heti kun sopiva syy tai tekosyy sille on keksitty. Kun panostetaan pyörän laatuun, itselle sopivaan istuimeen, hyviin säätöihin ja maastoon sopiviin renkaisiin saadaan tuplasti hyötyä irti. Samoin lisä tarvikkeet kuten satulan suoja ja pehmuste auttaa.

Pyöräilyn muut tarvikkeet

Satulansuojia on paljon erilaisia. On olemassa lämmittäviä villaisia pehmusteita kuin sitten pitkään matkaan tarkoitettuja geelitäytteisiä pehmusteita, joissa täyte on muotoiltu ergonomisesti sopivaksi. Satuloita on sellaisia, joissa on joustoa jo satulan alla olevassa jousituksessa kuin sitten satulan varressakin ja kokoja löytyy ohuista pitkulaisista malleista leveisiin istuinmalleihin. Satulan asennolla on väliä. Se miten se säädetään on itsestäsi kiinni. Hyvä satula ja sen lisävarusteet ovat iso osa pyöräilyn nautintoa. Matkatavaroiden kuljetus pyörällä voidaan ratkaista monella tapaa. Jos pyörässäsi ei ole takaritsiä, voi sellaisen pyörään asentaa jälkikäteenkin. Ritalla, joka on hyvin asennettu kulkee mukana painavampikin lasti, tosin pyörän renkaiden ja kumien sekä koon mukaan täytyy aina hieman laskea painoa, ettei muun muassa vanteet kärsi. Ritsin lisäksi erilaisilla koreilla ja laukuilla voidaan saada lisätilaa matkatavaroille. Universaali useimpiin pyöriin sopiva etukori ei paljoa kustanna ja siinä kulkee mukavasti laukku tai muu tavara. Muistathan kiinnittää kuitenkin korissa tavarat hyvin, sillä pompuista ja töyssyissä korista on helppo lennättää tavaransa kadulle. Korin lisäksi sivuilla kulkevat laukut tuovat extra tilaa ja myös tasapainottavat lastia. Etukoriin kun ei voi painavampaa tavaraa laittaa ilman että ohjattavuus kärsii. Muita pienempiä lisätarvikkeita toki ehdottomasti tärkein sellainen on pyöräilykypärä, joka alusta asti kannattaa oman turvallisuuden takia olla päässä ja olla sopiva itsellesi. Tämän lisäksi heijastimet ja pimeällä valot niin pyörässä kuin pyöräilijässäkin on tärkeitä. Hyvä kello, jota on helppo soittaa tarvittaessa on hyvä hankinta, usein jo integroitu pyörässä valmiina. Mutta jos esimerkiksi joutuu soittamaan kelloa usein esimerkiksi jalankulkijoille tiedoksi pyörästä heidän takanaan, on hauska torvimainen pyörän soittokello ehkäpä ärsytyskynnystä laimentava kello kuin perinteinen renkutus.

Comments are closed.