Sauvakävelyä vapaa-ajallasi

Suomessa on sauvakävelty jo vuosikymmenien ajan, mutta todella suosittua siitä alkoi tulla 90-luvun puolivälin jälkeen. Sauvakävely on erittäin hyvä liikunnallinen harrastus, joka sopii kaikenikäisille ja kokoisille ihmisille. Se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko kehoon ja se on myös erittäin hyvä ulkoilumuoto. Suomessa sen suosio on ehkä hieman laskenut alkuaikojen innostuksesta, mutta kävelysauvoja alettiin myös hyödyntää muissa kävelyharrastuksissa kuten vaeltamisessa.

Sauvakävelyn varsinaista keksijää on vaikea nimetä, sillä sitä on harrastettu monessa eri muodossa ja maassa. Se on kehittynyt aikojen saatossa pikkuhiljaa ja monen eri tahon toimesta. Kuitenkin jo pitkään ennen kuin se tuli koko kansan tietoisuuteen ja levisi harrastuksena, hiihtäjät käyttivät sitä harjoituksissaan erilaisissa maastoissa talvikauden ulkopuolella. Voidaan kuitenkin sanoa, että nimenomaan suomalainen sauvakävely on ollut esimerkkinä monille muihin maihin levinneille sauvakävelyn muodoille. Edelleenkin tiettyjen sauvakävelyn ohjeistuksien ja tekniikoiden mallia otetaan Suomesta. Kun laji vuonna 1997 tuli koko kansan tietouteen, sen suosio räjähti kasvuun. Vain vuoden aikana harrastajien määrä kasvoi muutamasta henkilöstä yli puoleen miljoonaan.

Sen saavutettua niinkin suuren suosion, oli aika panostaa erilaisten tuotteiden ja tekniikoiden kehittämiseen. Ensimmäiset Exel-merkkiset sauvat tuotiin markkinoille ja laji sai myös englanninkielisen nimensä Nordic walking. Sekä Suomen Urheiluopisto että Suomen Latu alkoivat kehittämään erilaisia sauvakävelyyn tarvittavia tuotteita ja suunnittelemaan koulutusten pitämistä, jotta lajista tietoisuus saataisiin leviämään.

Arvioidaan, että reilusti yli puolet suomalaisista on jossain vaiheessa kokeillut lajia. Se tuotiin myös koulujen liikunnanopetukseen ja sitä kautta moni nuori pääsi kokeilemaan lajia. Maailmalla suosituinta laji on Keski-Euroopassa. Se on kuitenkin vuosien aikana levinnyt myös Yhdysvaltoihin ja Kiinaan, missä se jatkaa edelleen kasvuaan. Kouluttautuneita ja ammattilaisina toimivia sauvakävelyn ohjaajia löytyy jo 40 maasta. Parhaiten lajin tietoutta, koulutuksia ja kehittämistä ajaa ICNW (International Council of Nordic Walking). Myös Suomen Latu tarjoaa paljon tietoa sauvakävelystä ja tekee paljon yhteistyötä ICNW:n Suomen jaoston kanssa.

Sauvakävelyn hyvät puolet

Kävely on erittäin aliarvioitu liikunnan muoto. Se on itse asiassa paljon tehokkaampaa kuin kuvitellaan. Kun siihen lisätään sauvat niin sen tehokkuus kasvaa jopa 20 prosenttia. Sauvakävely oikein suoritettuna parantaa ryhtiä ja hapenottokykyä, sen on todistetusti tutkittu parantavan sekä käsien että selän lihaskestävyyttä ja myöskin rintarangan liikkuvuutta. Se sopii erittäin hyvin selkä- ja niskakivuista kärsiville ihmisille. Tämä ei tietenkään ole mahdollista pahimman kivun ollessa valloillaan, mutta heti kivun hellittäessä sauvakävelyä ei suinkaan tarvitse välttää, vaan se on jopa suositeltavaa. Se pitää selän ja koko vartalon lihakset aktiivisina. Tehostunut hengitys parantaa huomattavasti selkärangan liikkuvuutta ja se voi jopa ehkäistä kipujen uusiutumista.

Sauvakävelyssä tekniikka on kaikki kaikessa. Sen oppimiseen kannattaakin käyttää hieman aikaa. Vääränlainen tekniikka voi aiheuttaa kipuja ja viedä tehokkuutta pois sauvakävelystä. Perusohjeena on, että hartiat tulee pitää rentoina, ylävartalo tekee suurimman osan työstä tehokkaasti ja askel menee mukavasti reippaalla tahdilla eteenpäin. Askelrytmin löytyessä liitetään siihen vastakkaisen käden työntö taakse sauvalla.

Tärkeintä tekniikassa on sen sulavuus ja rentous. Koko vartalon annetaan liikkua sauvatyöntöjen ja askeleiden mukana. Liike on sujuvaa. Sauvat pidetään takaviistossa ja vartalo pidetään hieman etunoja-asennossa. Myös sauvat pitää valita oman pituuden mukaan. Sauvoja löytyy monenlaisia ja niitä valitessa kannattaa kääntyä myyjän puoleen, joka osaa neuvoa oikeanlaiset sauvat. Sauvakävely on erittäin hyvä vapaa-ajan harrastus. Pienikin viikoittainen liikuntamäärä on tärkeää kaikille. Sauvakävelyn hyvä puoli on raitis ulkoilma, mikä virkistää kehon lisäksi myös mieltä. Ei muuta kuin ulos ja liikkumaan.

Comments are closed.