UUTISET

Sauvakävelyä vapaa-ajallasi

Lähettänyt on loka 6th, 2019 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Sauvakävelyä vapaa-ajallasi

Sauvakävelyä vapaa-ajallasi

Suomessa on sauvakävelty jo vuosikymmenien ajan, mutta todella suosittua siitä alkoi tulla 90-luvun puolivälin jälkeen. Sauvakävely on erittäin hyvä liikunnallinen harrastus, joka sopii kaikenikäisille ja kokoisille ihmisille. Se vaikuttaa kokonaisvaltaisesti koko kehoon ja se on myös erittäin hyvä ulkoilumuoto. Suomessa sen suosio on ehkä hieman laskenut alkuaikojen innostuksesta, mutta kävelysauvoja alettiin myös hyödyntää muissa kävelyharrastuksissa kuten vaeltamisessa.

Sauvakävelyn varsinaista keksijää on vaikea nimetä, sillä sitä on harrastettu monessa eri muodossa ja maassa. Se on kehittynyt aikojen saatossa pikkuhiljaa ja monen eri tahon toimesta. Kuitenkin jo pitkään ennen kuin se tuli koko kansan tietoisuuteen ja levisi harrastuksena, hiihtäjät käyttivät sitä harjoituksissaan erilaisissa maastoissa talvikauden ulkopuolella. Voidaan kuitenkin sanoa, että nimenomaan suomalainen sauvakävely on ollut esimerkkinä monille muihin maihin levinneille sauvakävelyn muodoille. Edelleenkin tiettyjen sauvakävelyn ohjeistuksien ja tekniikoiden mallia otetaan Suomesta. Kun laji vuonna 1997 tuli koko kansan tietouteen, sen suosio räjähti kasvuun. Vain vuoden aikana harrastajien määrä kasvoi muutamasta henkilöstä yli puoleen miljoonaan.

Sen saavutettua niinkin suuren suosion, oli aika panostaa erilaisten tuotteiden ja tekniikoiden kehittämiseen. Ensimmäiset Exel-merkkiset sauvat tuotiin markkinoille ja laji sai myös englanninkielisen nimensä Nordic walking. Sekä Suomen Urheiluopisto että Suomen Latu alkoivat kehittämään erilaisia sauvakävelyyn tarvittavia tuotteita ja suunnittelemaan koulutusten pitämistä, jotta lajista tietoisuus saataisiin leviämään.

Arvioidaan, että reilusti yli puolet suomalaisista on jossain vaiheessa kokeillut lajia. Se tuotiin myös koulujen liikunnanopetukseen ja sitä kautta moni nuori pääsi kokeilemaan lajia. Maailmalla suosituinta laji on Keski-Euroopassa. Se on kuitenkin vuosien aikana levinnyt myös Yhdysvaltoihin ja Kiinaan, missä se jatkaa edelleen kasvuaan. Kouluttautuneita ja ammattilaisina toimivia sauvakävelyn ohjaajia löytyy jo 40 maasta. Parhaiten lajin tietoutta, koulutuksia ja kehittämistä ajaa ICNW (International Council of Nordic Walking). Myös Suomen Latu tarjoaa paljon tietoa sauvakävelystä ja tekee paljon yhteistyötä ICNW:n Suomen jaoston kanssa.

Sauvakävelyn hyvät puolet

Kävely on erittäin aliarvioitu liikunnan muoto. Se on itse asiassa paljon tehokkaampaa kuin kuvitellaan. Kun siihen lisätään sauvat niin sen tehokkuus kasvaa jopa 20 prosenttia. Sauvakävely oikein suoritettuna parantaa ryhtiä ja hapenottokykyä, sen on todistetusti tutkittu parantavan sekä käsien että selän lihaskestävyyttä ja myöskin rintarangan liikkuvuutta. Se sopii erittäin hyvin selkä- ja niskakivuista kärsiville ihmisille. Tämä ei tietenkään ole mahdollista pahimman kivun ollessa valloillaan, mutta heti kivun hellittäessä sauvakävelyä ei suinkaan tarvitse välttää, vaan se on jopa suositeltavaa. Se pitää selän ja koko vartalon lihakset aktiivisina. Tehostunut hengitys parantaa huomattavasti selkärangan liikkuvuutta ja se voi jopa ehkäistä kipujen uusiutumista.

Sauvakävelyssä tekniikka on kaikki kaikessa. Sen oppimiseen kannattaakin käyttää hieman aikaa. Vääränlainen tekniikka voi aiheuttaa kipuja ja viedä tehokkuutta pois sauvakävelystä. Perusohjeena on, että hartiat tulee pitää rentoina, ylävartalo tekee suurimman osan työstä tehokkaasti ja askel menee mukavasti reippaalla tahdilla eteenpäin. Askelrytmin löytyessä liitetään siihen vastakkaisen käden työntö taakse sauvalla.

Tärkeintä tekniikassa on sen sulavuus ja rentous. Koko vartalon annetaan liikkua sauvatyöntöjen ja askeleiden mukana. Liike on sujuvaa. Sauvat pidetään takaviistossa ja vartalo pidetään hieman etunoja-asennossa. Myös sauvat pitää valita oman pituuden mukaan. Sauvoja löytyy monenlaisia ja niitä valitessa kannattaa kääntyä myyjän puoleen, joka osaa neuvoa oikeanlaiset sauvat. Sauvakävely on erittäin hyvä vapaa-ajan harrastus. Pienikin viikoittainen liikuntamäärä on tärkeää kaikille. Sauvakävelyn hyvä puoli on raitis ulkoilma, mikä virkistää kehon lisäksi myös mieltä. Ei muuta kuin ulos ja liikkumaan.

Pelaa tennistä vapaa-ajallasi

Lähettänyt on elo 25th, 2019 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Pelaa tennistä vapaa-ajallasi

Pelaa tennistä vapaa-ajallasi

Etsitkö mukavaa vapaa-ajan harrastusta, mikä olisi helppo järjestää ja ei maksaisi maltaita? Vaihtoehtoja on tarjolla tänä päivänä todella monia. Jos kuitenkin etsit jotain mikä olisi sekä hauskaa, että liikunnallista, niin tennis voisi olla juuri sopiva harrastus sinulle. Tennis sopii sekä vanhoille että nuorille, sen opettelun voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa ja sen pelaamiseen on mahdollisuus monissa kylissä ja kaupungeissa.Tenniksen hyviä puolia on se, että se on liikunnallinen harrastus, mikä parantaa kuntoa ja monia muita kehon kykyjä. Sitä voi harrastaa koko perhe. Moniin harrastuksiin tarvitaan suuri joukko ihmisiä, mutta tenniksen hyvä puoli on se, että siihen riittää vain kaksi henkeä tai pieni kaveriporukka. Se on sen takia myös helpompi järjestää ja sopia yhdessä kaverin kanssa pelaamisen aikataulusta. Tenniksen voi aloittaa missä iässä tahansa. Kun sitä pelaa harrastusmielessä se on hauska ja rento urheilulaji, joka kasvattaa hyvin pelaajan yleiskuntoa. Harva tenniksenpelaaja Suomessa pelaa sitä ammattilaismielessä tai tarkoituksenaan päästä huipulle. Useimmat pelaajat ovat täysin harrastelijoita jotka vain nauttivat pelistä ja eivät ota sitä liian tosissaan.

suomi on tennismaa

Suomessa arvioidaan olevan noin 100 000 tenniksenpelaajaa. Se on huima luku. Näistä kuitenkin vain 23 000:lla on jonkin seuran jäsenyys, eli suurin osa pelaajista pelaa sitä täysin harrastuksena. Suomessa on yli 170 jäsenseuraa, jotka kaikki toimivat Suomen Tennisliiton alaisena. Suomen tennisliitto järjestää erilaisia kursseja ja opetusta kaikille eri tasoille. Niistä kannattaa tiedustella lisää, jos seurapelaaminen kiinnostaa.Tennis kuuluu viiden parhaiten kaloreita polttavien harrastusten joukkoon. Siksi se sopii erinomaisesti henkilöille, jotka haluavat parantaa yleiskuntoaan, päästä eroon liikakiloista ja haluavat parantaa elämänlaatuaan. Jo puolen tunnin tenniksen peluun aikana kaloreita palaa enemmän, kuin yleisimmissä kuntosalilaitteissa, joogassa, kuntopyörän ajossa ja golfin peluussa. Tennis tarjoaa erittäin hyvää liikuntaa ja kunnon parantamista.

Miten pääset alkuun

Tenniksen aloittaminen riippuu paljon mitä sillä itse hakee. Onko tavoitteena kunnon hikiliikunta tietyllä aikataululla ja monena päivänä viikossa vai onko tavoitteena vain tehdä jotain liikunnallista silloin tällöin kaverin kanssa. Toisilla voi olla kouluaikoina opitut alkeet vielä muistissa tai toiset eivät ole koskaan edes astuneet tenniskentälle saatikka pitäneet tennismailaa kädessään. Jos haluaa voi tenniksen aloittaa osallistumalla johonkin tennisliiton järjestämistä alkeiskursseista. Ne ovat itse asiassa hyviä ja tarpeellisia jokaiselle aloittelijalle, sillä niissä opitaan oikeaoppiset lyönnit, hyvä jalkatyöskentely ja turvalliset otteet. Erilaiset nyrjähtämiset ja olkapää vaivat ovat yleisiä tenniksessä. Siksi on tärkeää osata oikeaoppiset otteet tennikseen jotta loukkaantumisilta vältyttäisiin.

tenniskengät

Alkeiskursseja kannattaa kysellä lähimmältä tennisseuralta. Joskus on mukavaa ottaa kaveri mukaan, josta voi myöhemmin tulla tenniskaveri jonka kanssa voi yhdessä käydä pelaamassa. Yleensä kursseilta löytyy myös uusia ystäviä, joiden kanssa voi perustaa vaikka vapaa-ajan tennisringin. Tennis ei harrastuksena ole kovinkaan kallis. Hyviin varusteisiin kannattaa totta kai panostaa jos meinaa harrastaa lajia säännöllisesti. Hyvät kengät ovat tärkeät jalan tuen takia ja ne estävät loukkaantumisia kuten nilkkojen nyrjähdystä. Tennismailoja on eri hintaisia ja laatuisia. Yleensä ne kuitenkin kestävät normaalissa käytössä useamman vuoden joten ne ovat kalliita lähinnä kertaostoksena.Tennis voi olla myös koko perheen harrastus. Jopa nelivuotiaat voi ottaa mukaan oppimaan ja onpa Suomessa yli 90-vuotiaitakin pelaajia. Tenniksessä hyvää on että se kehittää erilaisia taitoja kuten koordinaatiokykyä, sosiaalisia taitoja, itseluottamusta, kehon hallintaa ja lihaskestävyyttä. Aivot joutuvat myös työskentelemään pelitaktiikkaa luodessa. Sen pelaaminen rentouttaa mieltä ja kehoa ja edesauttaa näin myös stressin ja masennuksen hallinnassa.

Vinkkejä talvella treenaamiseen

Lähettänyt on kesä 17th, 2019 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Vinkkejä talvella treenaamiseen

Vinkkejä talvella treenaamiseen

Talvet voivat tuntua pitkiltä ja pimeiltä varsinkin niille, joiden pääasiallinen urheilulaji on kesällä parhaimmillaan. Esimerkiksi lähes kaikki vesiurheilu vaatii yleensä suhteellisen lämpimän, sulaneen veden. Talvella ei kannata kuitenkaan heittää hanskoja tiskiin, vaan päinvastoin – pue ne käteen ja lähde treenaamaan!Talvella pääsee Suomessa treenaamaan lajeja, joita taas kesällä ei pysty treenaamaan. Ensisijaisesti laskettelu joko suksilla tai lumilaudalla on yksi erinomainen treeni. Erilaiset laskettelukeskukset ympäri Suomea tarjoavat eritasoisille urheilijoille erilaisia vaihtoehtoja. Vaikka et olisi koskaan ennen edes mennyt pulkkamäkeä, kannattaa laskettelua kokeilla.Laskettelun lisäksi muita hyviä ja tarvittaessa haastaviakin urheilulajeja ovat luistelu, hiihto ja esimerkiksi ratsastus. Jääkiekkoakaan ei kannata unohtaa! Monipuolinen treenaaminen auttaa aina ja siitä voi olla hyötyä juuri sinun urheilulajiisi. Kannattaa löytää sellainen talviurheilulaji, jossa pääsee käyttämään niitä lihaksia, mitä omassa lajissa ei niinkään.Tietysti monia lajeja pääsee treenaamaan sisätiloissa ja netistä voikin etsiä läheltä sopivia keskuksia. Lähes kaikkia pallolajeja, mukaan lukien rantapalloa, voi harrastaa sisätiloissa nykyisin. Ei kannata antaa ensilumen yllättää, vaan ota selvää etukäteen ja säätilan niin vaatiessa voit siirtyä suoraan sisätiloihin.

Lenkkeily ja kävely

talvi vaihde

Kuinka monen vanhemmat ovat muistuttaneet nuorempana, että säällä ei ole merkityksellä, vaan pukeutumisella? On inhottavaa muistella, kuinka sitä olikin eri mieltä silloin, mutta kuinka kyseinen muistutus olikin totta. Talvisin voi rohkeasti harrastaa ulkona, kunhan on oikeat varusteet.Suomen talvi on haastava, sillä ei ole yhtä säätä, johon voi varautua. Lenkkeilyssä ja kävelyssä ulkona kannattaa varautua räntään, lumeen, veteen ja vaikka mihin muuhun! Harvoin tulee kuitenkaan sitä tilannetta, että ostetut ulkoilutarvikkeet jäävät käyttämättä, jos oikeasti haluaa lähteä ulkoilemaan, sillä jokaiselle tavaralle löytyy aina sopiva sää, edes joskus.Talvisessa ulkona urheilussa haastavinta on se, että vaikka varusteetkin olisivat oikeat, saattaa pakkanen olla niin kova, ettei ulkona edes pysty kunnolla hengittämään. Terveys kannattaakin pitää mielessä aina ulkona hikoillessa. Liian kova pakkanen saattaa olla raskasta keuhkoille.Talvella voisi siis lyhyiden spurttien ja hikitreenin sijaan keskittyä kuntoon ja staminaan. Pitkäaikainen, kestävyyttä parantava urheilu voisi toimia. Esimerkiksi vaellus tai suunnistus oikeilla varusteilla voi olla erinomainen ratkaisu. Siinä ei tule kova hiki eikä tarvitse miettiä liiallista hikoilemista.

Kuntosalikortin voi hankkia vain talveksi

Jos harrastat sellaista lajia, jota ei pysty harrastamaan sisätiloissa lainkaan tai vaihtoehtoisesti et pääse harrastamaan sitä tarpeeksi, kannattaa harkita kuntosalikorttia. Sen voi hankkia vain tietylle ajalle tai ostaa esimerkiksi kertakortteja. Kuntosalikortin lisäksi voi käydä myös katsomassa paikallisen uimahallin vaihtoehtoja.Kuntosali ja uiminen ovat hyviä ja varteenotettavia treenausvaihtoehtoja. Nimittäin kuntosalilla pystyy luomaan todella monipuolisia ja haastaviakin sarjoja, jotka pitävät kuntoasi yllä talven yli. Kannattaa myös miettiä henkilökohtaista valmentajaa, joka voi tehdä sinulle suunnitellun treenin ja ruokavalion.

löydät tenniskentän tietyistä kuntosaleista

Kuntosaleillekin on paljon vaihtoehtoja ja jotkut paikat tarjoavat edullisia tai jopa ilmaisia kokeilukertoja. Osissa kuntosaleista löytyy myös salitreenaamisen lisäksi muita urheiluvaihtoehtoja, kuten esimerkiksi tenniskenttiä. Kuntosaleja löytyy monesta eri hintaluokasta, joten kokeilu kunniaan.Talvi voi olla hyvää aikaa aloittaa uusi harrastus tai palata vanhaan takaisin. Katso, löytyisikö varastosta vielä vanhat luistimet tai sukset ja nauti Suomen säästä klassisella lajilla! Jos ei muuta, niin ainakin voit saada paljon hyvää kuvamateriaalia sosiaaliseen mediaan, jos otat kaverinkin mukaan kuvaamaan.Yhteenvetona voidaan siis sanoa, että ulkona urheillessa kannattaa pitää varusteet kunnossa ja kokeilla muitakin lajeja. Erilaisuus ja monipuolisuus treenaamisessa auttaa omassa lajissa. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että lähes jokaista lajia voi treenata sisätiloissa, joten ei kannata jäädä oman mukavuusalueen vangiksi.

Maratoniin valmistautuminen

Lähettänyt on huhti 24th, 2019 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Maratoniin valmistautuminen

Maratoniin valmistautuminen

Maraton on erittäin rankka suoritus ja siihen tulee aloittaa valmistelut hyvissä ajoin. Aseta tavoite, joka auttaa harjoittelun suunnittelua ja pitää motivaatiota yllä, kun treenaaminen ei kiinnosta. Harjoittelu on mielekkäämpää, kun tavoite on hyvin selvillä. (lisää…)

Ulkoilu

Lähettänyt on helmi 28th, 2019 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Ulkoilu

Ulkoilu

Nykyään, kasvava määrä ihmisiä alkavat kiinnittää huomiota yleiseen hyvinvointiinsa. Suurin osa heistä istuvat paljon, elävät rasittavaa elämäntyyliä ja työ vie suuren osan heidän ajastaan. Kaikki tämä jännitys ja väsymys tarvitsevat ulostien. Ja mikä parempi tapa kuin liikunta ja ulkoilu. (lisää…)

Maastopyöräilyn perustekniikat osa 2

Lähettänyt on heinä 25th, 2018 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Maastopyöräilyn perustekniikat osa 2

Maastopyöräilyn perustekniikat osa 2

Artikkelisarjan edellisessä osassa käsiteltiin jarrutuksen tekniikkaa, mutta lisäksi jarruttamisessa on tärkeää myös ajoitus. Kun lähestyt käännöstä, jarruta ennen kuin tulet käännökseen ja anna sen jälkeen liikevoimasi viedä sinut käännöksen läpi. (lisää…)

Palomies Testi Osa 2

Lähettänyt on heinä 17th, 2018 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Palomies Testi Osa 2

Palomies Testi Osa 2

Ideana palomies testissä, että järjestys lototaan, on se, että kaikki nämä testin osiot saadaan isonryhmän kesken hoidettua nopeasti sillä tämän kaltaiseen testiin osallistuu vuosittain tuhansia palomieheksi pyrkiviä henkilöitä. (lisää…)

Palomies Testi Osa 1

Lähettänyt on heinä 10th, 2018 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Palomies Testi Osa 1

Palomies Testi Osa 1

Pyrkiessäsi palomieheksi, isossa roolissa on fysikaaliset testit, joilla testataan kestävyyttä, voimaa ja jaksamista rankoissa tilanteissa. Testi on brutaali, yhdellä virheellä on merkitystä ja yksikin virhe johtaa testin epäonnistumiseen. (lisää…)

Laitesukellus Kylmässä vedessä

Lähettänyt on kesä 24th, 2018 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Laitesukellus Kylmässä vedessä

Laitesukellus Kylmässä vedessä

Sukeltaminen voi olla mielenkiintoinen harrastus, jonka mahdollisuudet eivät rajoitu enää vain lämpimiin maihin. Sukeltamisesta voi tulla yhteinen harrastus tai vaikkapa koko perheen lysti! Laitteiden mukavuus ja lajin yleistyminen ovat avanneet sukeltamisen ilot lähes kaikille, kenellä ei ole fyysisiä rajoituksia lajin harrastamiseen. (lisää…)

Maastopyöräilyn perustekniikat osa 1

Lähettänyt on kesä 15th, 2018 in Blog | Kommentit pois päältä artikkelissa Maastopyöräilyn perustekniikat osa 1

Maastopyöräilyn perustekniikat osa 1

Oletko kiinnostunut maastopyöräilystä? Maastopyöräily ei vaadi välttämättä jyrkkiä rinteitä tai erikoisempia reittejä, vaan jo melkein millainen tahansa asfalttiteiden ulkopuolinen pyöräily palkitsee sinut raittiilla ulkoilmalla, loistavalla liikuntaharjoituksella ja tilanteen mukaan mahdollisesti myös pitkillä alamäkiajoilla ja maisemista nauttimisella. Maastopyöräily ei vaadi sen erikoisempia taitoja kuin maantiepyöräilykään. Tässä kaksiosaisessa artikkelissa esitellään muutamia perustekniikoita alkuun pääsemiseksi. (lisää…)