Vinkkejä talvella treenaamiseen

Talvet voivat tuntua pitkiltä ja pimeiltä varsinkin niille, joiden pääasiallinen urheilulaji on kesällä parhaimmillaan. Esimerkiksi lähes kaikki vesiurheilu vaatii yleensä suhteellisen lämpimän, sulaneen veden. Talvella ei kannata kuitenkaan heittää hanskoja tiskiin, vaan päinvastoin – pue ne käteen ja lähde treenaamaan!Talvella pääsee Suomessa treenaamaan lajeja, joita taas kesällä ei pysty treenaamaan. Ensisijaisesti laskettelu joko suksilla tai lumilaudalla on yksi erinomainen treeni. Erilaiset laskettelukeskukset ympäri Suomea tarjoavat eritasoisille urheilijoille erilaisia vaihtoehtoja. Vaikka et olisi koskaan ennen edes mennyt pulkkamäkeä, kannattaa laskettelua kokeilla.Laskettelun lisäksi muita hyviä ja tarvittaessa haastaviakin urheilulajeja ovat luistelu, hiihto ja esimerkiksi ratsastus. Jääkiekkoakaan ei kannata unohtaa! Monipuolinen treenaaminen auttaa aina ja siitä voi olla hyötyä juuri sinun urheilulajiisi. Kannattaa löytää sellainen talviurheilulaji, jossa pääsee käyttämään niitä lihaksia, mitä omassa lajissa ei niinkään.Tietysti monia lajeja pääsee treenaamaan sisätiloissa ja netistä voikin etsiä läheltä sopivia keskuksia. Lähes kaikkia pallolajeja, mukaan lukien rantapalloa, voi harrastaa sisätiloissa nykyisin. Ei kannata antaa ensilumen yllättää, vaan ota selvää etukäteen ja säätilan niin vaatiessa voit siirtyä suoraan sisätiloihin.

Lenkkeily ja kävely

talvi vaihde

Kuinka monen vanhemmat ovat muistuttaneet nuorempana, että säällä ei ole merkityksellä, vaan pukeutumisella? On inhottavaa muistella, kuinka sitä olikin eri mieltä silloin, mutta kuinka kyseinen muistutus olikin totta. Talvisin voi rohkeasti harrastaa ulkona, kunhan on oikeat varusteet.Suomen talvi on haastava, sillä ei ole yhtä säätä, johon voi varautua. Lenkkeilyssä ja kävelyssä ulkona kannattaa varautua räntään, lumeen, veteen ja vaikka mihin muuhun! Harvoin tulee kuitenkaan sitä tilannetta, että ostetut ulkoilutarvikkeet jäävät käyttämättä, jos oikeasti haluaa lähteä ulkoilemaan, sillä jokaiselle tavaralle löytyy aina sopiva sää, edes joskus.Talvisessa ulkona urheilussa haastavinta on se, että vaikka varusteetkin olisivat oikeat, saattaa pakkanen olla niin kova, ettei ulkona edes pysty kunnolla hengittämään. Terveys kannattaakin pitää mielessä aina ulkona hikoillessa. Liian kova pakkanen saattaa olla raskasta keuhkoille.Talvella voisi siis lyhyiden spurttien ja hikitreenin sijaan keskittyä kuntoon ja staminaan. Pitkäaikainen, kestävyyttä parantava urheilu voisi toimia. Esimerkiksi vaellus tai suunnistus oikeilla varusteilla voi olla erinomainen ratkaisu. Siinä ei tule kova hiki eikä tarvitse miettiä liiallista hikoilemista.

Kuntosalikortin voi hankkia vain talveksi

Jos harrastat sellaista lajia, jota ei pysty harrastamaan sisätiloissa lainkaan tai vaihtoehtoisesti et pääse harrastamaan sitä tarpeeksi, kannattaa harkita kuntosalikorttia. Sen voi hankkia vain tietylle ajalle tai ostaa esimerkiksi kertakortteja. Kuntosalikortin lisäksi voi käydä myös katsomassa paikallisen uimahallin vaihtoehtoja.Kuntosali ja uiminen ovat hyviä ja varteenotettavia treenausvaihtoehtoja. Nimittäin kuntosalilla pystyy luomaan todella monipuolisia ja haastaviakin sarjoja, jotka pitävät kuntoasi yllä talven yli. Kannattaa myös miettiä henkilökohtaista valmentajaa, joka voi tehdä sinulle suunnitellun treenin ja ruokavalion.

löydät tenniskentän tietyistä kuntosaleista

Kuntosaleillekin on paljon vaihtoehtoja ja jotkut paikat tarjoavat edullisia tai jopa ilmaisia kokeilukertoja. Osissa kuntosaleista löytyy myös salitreenaamisen lisäksi muita urheiluvaihtoehtoja, kuten esimerkiksi tenniskenttiä. Kuntosaleja löytyy monesta eri hintaluokasta, joten kokeilu kunniaan.Talvi voi olla hyvää aikaa aloittaa uusi harrastus tai palata vanhaan takaisin. Katso, löytyisikö varastosta vielä vanhat luistimet tai sukset ja nauti Suomen säästä klassisella lajilla! Jos ei muuta, niin ainakin voit saada paljon hyvää kuvamateriaalia sosiaaliseen mediaan, jos otat kaverinkin mukaan kuvaamaan.Yhteenvetona voidaan siis sanoa, että ulkona urheillessa kannattaa pitää varusteet kunnossa ja kokeilla muitakin lajeja. Erilaisuus ja monipuolisuus treenaamisessa auttaa omassa lajissa. Lisäksi kannattaa pitää mielessä, että lähes jokaista lajia voi treenata sisätiloissa, joten ei kannata jäädä oman mukavuusalueen vangiksi.

Comments are closed.